Nedostatek kolagenu u vegetariánů?

Nedostatok kolagénu u vegetariánov

Vegetariánství má původ v latinském slově „vegetus“, což znamená čerstvý, čilý, zdravý, žijící. O zdravotních účincích vegetariánské stravy se vedou mnohé odborné diskuse, dělají se vědecké výzkumy a lékařské analýzy. Jaké živiny chybí vegetariánům? A chybí jim vůbec něco? Co takový kolagen?

Kolagen je ze živočišného světa

V předchozích článcích jsme již zmínili, že kolagen patří k základním stavebním prvkům lidského organismu. Bez této látky by nebyla naše pokožka pružná, kosti pevné a chrupavky by neplnily svou funkci. Kolagen je výhradně živočišná bílkovina. Želatina používaná v potravinářství je také živočišného původu. Existuje sice řada různých želé vyráběných z agaru, jejich základem jsou však sacharidy, ne kolagen. Takové želé není tedy jeho rovnocennou náhradou.

Naše tělo si dokáže vyrobit kolagen jen ve velmi omezené míře. Tato schopnost spolu s rostoucím věkem klesá. Víte, že kolagen představuje skoro desetinu hmotnosti našeho těla? Díky němu máme napnutou pokožku, pevné nehty i zuby, lesklé vlasy. A co je ještě důležitější: zdravé chrupavky, pevné vazy a klouby. Pro podporu jeho tvorby v našem organismu je důležité přijímat i dostatek vitaminu C.

Ohrožuje vegetariány zdravá strava?

Různé studie poskytují různé odpovědi. Vegetariánství má tak své podporovatele, jako i nepřející. V čem se však zástupci různých skupin shodnou, je skutečnost, že vytvořit vyvážený jídelníček pro vegetariány je vskutku tvrdým oříškem. Proč je to tak?

Vegetariánský styl stravování je obecně považován za zdravý a dlouhodobě udržitelný. Musí se však brát v úvahu všechny potřeby organismu a je třeba najít v rostlinném a bezmasých „světě“ adekvátně náhradní řešení. Naše tělo je nastaveno na příjem nezbytných dávek vitamínů, minerálů, stopových prvků, esenciálních aminokyselin a jiných látek pro správné fungování. Pokud kterákoli část výživové mozaiky vypadne, nastane nerovnováha v organismu. Ta může – v kritických momentech – skončit i kolapsem.

Doplňte si jídelníček

Vegetariánská strava je významně bohatší na antioxidanty, které poskytují ochranu buňkám těla. Tento fakt je velkým pozitivem. Na druhé straně existuje riziko, že špatně vyladěný jídelníček neposkytne mnohé potřebné živiny. Chybějící železo, bílkoviny, vitamíny B-12 se ukážou v poměrně krátkém čase.

Nedostatek kolagenu se může projevit i s větším časovým zpožděním. Je vhodné do jídelníčku zařadit různé potravinové doplňky, které dodají právě tyto chybějící látky.

Důležité rozhodnutí

Naše tělo je velmi komplikované, specifické a jedinečné. Rozhodnout se pro vegetariánskou, veganskou, frutariánskou nebo jinou podobnou stravu znamená velké změny pro organismus. Pokud nedodáváme svému tělu potřebné složky, začne vysílat signály, že něco není v pořádku. Je proto důležité pozorovat se, sledovat a vyhodnocovat reakce vlastního těla na změnu stravovacích návyků. Určitě uděláte dobře, pokud se předem poradíte s lékařem nebo nutričním specialistou.

Mějte na paměti, že vaše zdraví je vždy na prvním místě.

Rady na závěr:

  • Kolagen je pro člověka životně důležitá bílkovina.
  • Pro správné fungování kloubů, pevnost kostí a zubů, pružné vaziva a šlachy je třeba kromě kolagenu přijímat i vitamin C.
  • Při nesprávném složení vegetariánské stravy vzniká riziko nedostatku kolagenu v organismu.
  • Ze široké nabídky si vyberte vhodné potravinové doplňky, abyste měli všechny látky potřebné pro zdravý život.
  • Sledujte nejnovější vědecké studie a informace o vegetariánství a jeho vlivu na lidské zdraví. Vzdělávejte se v této oblasti.

 

Ilustračný obrázok: https://pixabay.com/

Líbil se Vám tento článek? Podělte se o něj!

Print Friendly

Mohlo by Vás také zajímat