Všímejte si své rodiče, aby si neublížili

old-age-164760_1280

Čas běží

Přestože je čas neúprosná veličina, na každém z nás zanechává jiné stopy. Proč je to tak? Každý člověk je originální a jedinečný. Navzájem se od sebe odlišujeme nejen genetickou výbavou, ale také životním stylem, stravovacími návyky, pracovní činností a v neposlední řadě i prováděnými sportovními aktivitami.

Postupně, jak plyne čas, každý z výše jmenovaných atributů má vliv na náš zdravotní stav. Zjednodušeně můžeme říci, že lidské tělo je jakousi kronikou probíhajícího života – mnohé si pamatuje. Stejně dobré skutky, tak „zhřešení“ jsou zapsány v jednotlivých buňkách našeho těla.

Stáří je jen o nemoci?

Stárnutí je přirozený proces, který ovlivňuje všechny živé buňky na planetě, člověka nevyjímaje. Životnost různých typů buněk je odlišná. Některé žijí pár dní, jiné máme během celého svého života.

Tempo stárnutí dokážeme částečně ovlivnit vlastními silami tak u sebe, tak u svých rodičů. Proto je velmi důležité, abyste si je všímali. Pravidelný pohyb, vyvážená racionální strava, pitný režim a psychická vyrovnanost přispívají k prodloužení života a jeho zkvalitnění. Starší organismus má jiné nároky než dětský organismus – tento fakt je dostatečně znám i laické veřejnosti. Všímejte si proto své rodiče, abyste znali jejich stravovací návyky, pohybové aktivity, jakož i jiné potřeby.

Kostní věk

Tento pojem se používá v medicíně a označuje určitý průměrný věk jedince. Zjišťuje se z rentgenového snímku zápěstí. Věděli jste, že kostra člověka se během těhotenství vyvíjí z chrupavky, která se postupně odbourává a nahrazuje se kostní tkání? Tento proces pokračuje až do dospělosti, kdy jsou chrupavky zachovány pouze na plochách kloubů a některých částech těla.

Stárnutím obsahuje kost více anorganických látek a stává se křehčí. Klouby, vaziva a chrupavky ztrácejí pružnost, pevnost a odolnost. Nedostatečná tvorba synoviální tekutiny s kyselinou hyaluronovou způsobí horší vyživování a promazávání kloubů. Chybějící kolagen postihuje všechny buňky a má důležitou roli při stárnutí organismu. Ve vyšším věku je imunita slabší, buňky jsou náchylnější k různým onemocněním či zánětovým procesům.

Poruchy výživy patří k velmi častým potížím vyššího věku. Vyplývají z různých faktorů: obezita, nedostatečná výživa nebo ztížený příjem potravy v důsledku trávicích problémů. Výsledek je nelichotivý, protože organismus nemá dostatečné množství a strukturu potřebných nutričních látek. Úprava životosprávy v mnoha případech zahrnuje i podávání potřebných potravinových doplňků. Nedílnou součástí výživy je i správný hydratační režim, protože starší lidé často zapomínají pít.

Úrazovost seniorů je alarmující

Pády jsou nejčastějším druhem zranění starších lidí. Někdy mohou mít fatální následky. Výše jsme popsali proces stárnutí kostní tkáně, kdy se postupujícím věkem stávají kosti křehčí a vaziva slabší.

Léčba poúrazových stavů trvá obvykle déle a je také náročnější než u mladších pacientů. Operativní zákroky jsou někdy jedinou možnou volbou. Častou komplikací bývá přidružený zápal plic či imobilita.

Zajímavým faktem je, že v ordinacích ortopedů přibývají pacienti – senioři, kteří utrpěli sportovní úraz. Co z toho plyne? Kladná stránka je, že se aktivnímu sportu věnuje více starších lidí. Za negativum lze považovat špatně zvolený druh sportu, nebo přecenění vlastních možností.

Zranění v domácnosti jsou častým jevem. Částečně se jim lze předcházet i používáním různých bezpečnostních pomůcek. Ve specializovaných obchodech najdete množství zařízení a vybavení do koupelny, ložnice, kuchyně či jiných obytných prostor. Jejich instalací můžete zjednodušit mnohé rizikové úkony a vaši rodiče se budou doma pohybovat bezpečněji.

Rady na závěr:

  • Prevence je jednodušší než léčba. Toto zlaté pravidlo platí i pro seniory!
  • Kvalitní strava, dostatečný pitný režim a speciální výživové doplňky jsou důležitou součástí péče o dobrý zdravotní stav.
  • Pozorně poslouchejte a analyzuje „frflání“ svých rodičů. Různé stížnosti mohou být varovným indikátorem skutečných problémů.
  • Společný čas můžete trávit sportováním. I delší procházka se počítá!
  • S rodiči navštěvujte jejich lékaře a poslechněte si informace přímo z první ruky. Předejdete tak možným nedorozuměním ohledně diagnózy a léčby.
 Zdroj obrázku: pixabay.com

Líbil se Vám tento článek? Podělte se o něj!

Print Friendly

Mohlo by Vás také zajímat