I klouby potřebují vitamín C

Vitamín C na klouby

Příchodem podzimu, chladnějších měsíců a kolísáním teplot je častokrát ohrožená imunita dospělých a dětí. Jenže nejen imunita, ale i naše klouby jsou vystaveny určitému riziku během celého roku. A nejednu důležitou úlohu sehrává vitamín C.

Synonymem vitamínu C je kyselina askorbová. Patří k vitamínům, které jsou ve vodě rozpustné. Lidé si ho, na rozdíl od ostatních živočichů, nedokáží sami syntetizovat, a jelikož se lehce vylučuje z těla ven, měl by být plynule dodávaný potravou bohatou na vitamín C nebo ve formě výživových doplňků.

Význam vitamínu C

Vitamín C je potřebný pro biosyntézu L-karnitinu, pro vedení nervového vzruchu a je součástí metabolismu bílkovin. Kyselina askorbová je důležitým fyziologickým antioxidantem. Bylo dokázáno, že je schopná regenerovat ostatní antioxidanty přítomné v těle, včetně vitamínu E (alfa-tokoferolu).

Vitamín C je esenciální pro produkci kolagenu a neurotransmiterů jako norepinefrin, zároveň snižuje uvolňování histaminu a působí jako posilovač imunitního systému. Jeho nedostatek způsobuje poškození kolagenu, a jelikož kolagen je významnou složkou pojivové tkáně kloubů, dochází také k degeneraci chrupavky a omezení pohyblivosti.

Vitamín C pomáhá redukovat bolesti kloubů vyvolané artritidou dvěma hlavními mechanismy: svými antioxidačními vlastnostmi a podporou stability a syntézy kolagenu.

Vitamín C jako antioxidant

Kyselina askorbová je jedním z nejdůležitějších antioxidantů pro člověka a zároveň je účinným posilovačem imunity. Kvůli těmto vlastnostem po něm tělo má vysokou poptávku.

Jako antioxidant předchází vzniku oxidačního stresu. Oxidační stres se váže ke škodlivým účinkům reaktivních forem kyslíku, které vznikají během normálního metabolismu. Tyto volné radikály mohou vyvolat a zároveň také zhoršit různá onemocnění, spojené jsou například s onemocněními srdce, cukrovkou nebo chronickým zánětem.

Tyto reaktivní formy kyslíku mohou poškodit synoviální membránu, v které se nachází synoviální tekutina. Synoviální membrána se synoviální tekutinou jsou součástí kloubního pouzdra, a právě tato tekutina zabezpečuje funkci “maziva” kloubů, a tím také jejich normální pohyblivost. Účinkem volných radikálů se však membrána narušuje a tekutina z ní uniká. Kromě toho mohou chrupavku poškodit přímo, vedou k její degeneraci a dehydrataci. Celkový výsledek působení těchto oxidantů na kloub je tedy ztráta lubrikantu a tlumícího efektu zabezpečovaného synoviální tekutinou. To vede k tomu, že kloubní hlavice se o sebe otírají a bez odpružení a maziva se postižené klouby a jejich pohyb stává bolestivým. Ochranou kloubní chrupavky a synoviální membrány vitamín C zachovává integritu kloubního spoje, a redukuje tak bolesti kloubů, a dokonce i zánět.

Tvorba kolagenu

Druhá významná úloha kyseliny askorbové spočívá v tvorbě kolagenu. Je potřebná již v prvních fázích syntézy během produkce prekurzoru kolagenu — prokolagenu. Konkrétně, vitamín C je látka potřebná pro aktivitu enzymů zodpovědných za trojrozměrné zesíťování prokolagenu. V konečném důsledku jde o krok, který dává kolagenu jeho strukturální pevnost. Díky své pevnosti v tahu jsou kolagenová vlákna hlavní složkou kostí, vaziv, šlach, chrupavek a kůže.

Nedostatek vitamínu C tedy vede k tvorbě zdeformovaného a nestabilního kolagenu. Pokud je takový kolagen chybně začleněný do chrupavek a vaziv, tyto pojivové tkáně se mohou lehce poškodit. A co víc, kyselina askorbová pomáhá správnému formování chrupavek a vaziv, což vede k omlazení degenerovaných chrupavek a vaziv, a tak se redukuje i bolestivost kloubů.

Vitamín C může být značně užitečný v léčbě různých forem artritidy. Bylo prokázáno utlumení bolestí způsobených dnou (zvýšené ukládání kyseliny močové v kloubech), protože vitamín C způsobuje snížení hladiny kyseliny močové v krvi.

Doplňování vitamínu C do organismu výživovými doplňky

Výživové doplňky s obsahem vitamínu C patří k nejpopulárnějším doplňkům a jsou dostupné v různých formách — jako kapsle, tablety, prášky, součást nutričních potravin a nápojů a, samozřejmě, také v multivitamínových připravcích. Doporučují se pacientům s artritidou, léčeným aspirinem a nesteroidními protizánětlivými léky (NSAID) na bolesti kloubů, protože některé NSAID jako například ibuprofen mohou snižovat hladinu vitamínu C v těle. Kvůli tomu by se měly užívat doplňky s vitamínem C s těmito léky — aby nedocházelo k deficitu vitamínu a aby se zlepšil analgetický účinek NSAID.

Při užívání doplňků je stanovená horní přípustná hranice na 2000 mg/den. Příliš vysoké dávky mohou způsobit nejčastější vedlejší účinek — průjem. Nejlepších účinků se podle studií dostavuje v dávkách 250 — 1500 mg za den. V terapii onemocnění jako osteoartróza nebo revmatoidní artritida jsou vhodnou volbou výživové doplňky, ve kterých je kombinovaný vitamín C například s kolagenem, glukosaminem a chondroitin sulfátem.

Postupné dodávání vitamínu do organismu

Kromě výše uvedených účinků a vlastností je vitamín C indikovaný při slabosti, celkové únavě a bolestech, bolestech dásní, krvácení z nosu, při nadměrné duševní a fyzické zátěži. Důležitý je také pro vstřebávání železa z potravy, při hojení ran, v rekonvalescenci po infekčních onemocněních, zpomaluje stárnutí kůže. U kuřáků se vyžaduje trojnásobně vyšší potřeba v porovnání s nekuřáky, protože čím je vyšší míra kouření, tím více klesá hladina vitamínu C v krvi. Přirozené zdroje kyseliny askorbové jsou hlavně ovoce a zelenina jako například černý rybíz, jahody, citrusy, zelí, rajčata, brokolice, paprika. Živočišné zdroje v porovnání s rostlinnými mají nižší obsah vitamínu C (hlavně játra, ledviny).

Na závěr je potřeba dodat, že vitamín C se při nadbytku z organismu lehce vylučuje, a proto se musí neustále doplňovat — potravou nebo výživovými doplňky. Jenomže lidský organismus dokáže využít jen omezenou část dodaného vitamínu C, proto je zbytečné přijmout jednorázově vysokou dávku — naše tělo využije jen část, zbytek jednoduše vyloučí močí nebo stolicí. Vhodnější pro člověka je proto rozdělit potřebné množství vitamínu C do většího počtu menších dávek v průběhu celého dne nebo použít přípravky s postupným uvolňováním.

Zdroj titul. obr.: www.pixabay.com


Líbil se Vám tento článek? Podělte se o něj!

Print Friendly

Mohlo by Vás také zajímat