Za bolest kloubů může i nevhodná obuv v dětství

Za bolest kloubů může i nevhodná obuv v dětství

Vědci ze Stanfordovy univerzity zjistili, že průměrný člověk udělá denně 4 961 kroků. Zamysleli jste se nad tím, v jaké obuvi uděláte většinu z nich? Kloubům neškodí jen nadváha, nadměrné zatěžování, dlouhé stání nebo sezení, ale i nošení nevhodné obuvi. To často může za deformace a bolest kloubů. Nohy s námi projdou denně kilometry, přičemž zvýšenou pozornost jim věnujeme obvykle až tehdy, když se ozvou bolestí.

Během života má problém s nohami až 75 % populace, přičemž bolest se nemusí projevit jen bolestí kloubů, ale například i bolestí hlavy. Podle statistik může až za 90 % z nich poškození nohou v dětském věku, a to z důvodu nošení nesprávné obuvi. To se v dospělosti projeví například plochou nohou, zborcenou klenbou, artrózou i bolestmi kloubů nebo páteře. Jak tomu zabránit?

Obuv pro děti

Při výběru obuvi pro děti musíme mít na paměti, že jejich nohy nejsou anatomicky a funkčně identické s nohami dospělých. Noha dítěte naroste v průměru o 15 až 18 mm za rok, u starších dětí je to 8 až 15 mm za rok. Kosti jsou dlouho měkké a jsou schopné se rychle deformovat, zároveň mají nohy dětí sníženou citlivost na bolest a tlak. Z toho vyplývá, že rodiče musí nohy dětí pravidelně kontrolovat (samo dítě nedá najevo, že ho bota tlačí, protože si to ani neuvědomuje), aby vlivem malé, úzké obuvi nedocházelo k deformování nohou. Dětská obuv by měla splňovat následující body:

  • musí mít dostatečně prostornou kulatou špičku s dostatkem místa pro prsty;
  • musí dostatečně fixovat nohu tak, aby nedocházelo k bočním pohybům patní části nohy; každá dětská obuv s plnou patou musí mít dostatečně tuhý, vysoký a dlouhý podpatek (vnitřní díl v patní části obuvi); podpatek má být co nejnižší;
  • střih svrchu obuvi drží nohu pevně oproti podpatku a brání posouvání nohy v obuvi; doporučuje se šněrovací, sponková obuv nebo obuv se zapínáním na suchý zip;
  • musí být vpředu před prsty o 10 až 15 mm delší než noha;
  • šířka obuvi musí odpovídat obvodu nohy v místě prstových kloubů; příliš široká obuv nohu nedostatečně fixuje, příliš úzká zase omezuje krevní oběh a deformuje přední část nohy;
  • materiál by měl být měkký, prodyšný, absorbovat vlhkost, schopný přizpůsobit se tvaru nohy;
  • v místě, kde se noha při chůzi ohýbá, musí být obuv co nejohebnější; tuhá a nepoddajná obuv zvyšuje únavu, snižuje pohodlnost chůze;
  • čím lehčí obuv, tím lépe.

Zároveň platí, že bychom při výběru obuvi měli používat číselný měřič, který běžně bývá součástí dobrých prodejen s obuví a obuv je potřeba zkoušet vestoje, nikoli vsedě.

Při výběru obuvi bychom měli používat číselný měřič

Při výběru obuvi bychom měli používat číselný měřič

Obuv mění naše chodidla

Moderní obuv změnila vzhled našich chodidel – populace, které dodnes praktikují chození naboso, mívají širší přední část chodidla a větší vzdálenost mezi palcem a ostatními prsty na noze. Dnes při výběru často upřednostňujeme estetická kritéria a zapomínáme přitom, že chodidla jsou nejvíce namáhanou částí našeho těla. Při koupi obuvi bychom tedy měli do úvahy v první řadě brát kritéria zdravotní.

Svým kloubům prokážeme dobrou službu, pokud budeme dbát na vhodnou obuv i v dospělosti. Většinu z dětských zásad při výběru obuvi můžeme uplatnit i ve věku, kdy nám už noha neroste. Kromě toho se doporučuje hlavně vyhýbání se vysokým podpatkům a výběr obuvi s měkkými podrážkami, které dokážou tlumit náraz. Vhodné jsou i boty s vyztuženou klenbou. Platí, že hlavně úzká a špičatá obuv může za vznik různých deformit. Časté jsou například známé vybočené palce a paty nebo plochá noha. Vysoké podpatky jsou odpovědné zase za zkracování lýtkových svalů, Achillovy šlachy a vznik bolestí důsledkem přenášené zátěže na přední část nohy. Bolesti kotníků, kolen, páteře – za tím vším může být nevhodná obuv.

Rizika problémů s klouby snižuje také nošení zdravotní obuvi a používání zdravotnických pomůcek na ochranu kloubů, jako jsou různé anatomické vložky do bot.

Úzká a špičatá obuv versus prostorná kulatá špička

Úzká a špičatá obuv versus prostorná kulatá špička

Ortopedická obuv, která vychází z bosé chůze

O tom, že má obuv vliv na zatížení kloubů, a tedy na jejich zdravotní kondici, se můžeme přesvědčit i na základě různých výzkumů. Například výzkumníci z American College of Rheumatology zjistili, že ohebná obuv bez podpatků pomáhá lidem s osteoartrózou zmírnit bolesti kolen. Revmatoložka Najia Shakoor z Rush University Medical Center studii analyzovala a došla k závěru, že používání tzv. mobility shoes (flexibilní lehká obuv) nejméně 6 hodin denně, 6 dní v týdnu, vedlo po půl roce ke snížení zatížení kolen v průměru o 19 %. Obuv měla navíc i tréninkový efekt a pacienti chodili šetrněji i ve své standardní obuvi. Lékařské centrum univerzity v Rush dokonce pro tuto obuv vlastní americký patent.

5 tipů pro zdravá chodidla

  1. Masáž tenisovým míčkem: Vestoje se opřete o stěnu, abyste měli balanc a položte jednu nohu na tenisový míček. Procházejte ním po celé délce chodidla, od prstů až po patu a jemně masírujte.
  2. Strečink prstů: Roztáhněte prsty na noze od sebe tak daleko, jak jen dokážete. Prsty jedné ruky vložte mezi prsty na nohách (jako když spojíte dlaně s překříženými prsty), vydržte 10 sekund a poté opakujte na druhé noze.
  3. Cvičení pata-špička: Opřete se rukami o stěnu kvůli stabilitě. Přeneste váhu celého těla jednou na špičky, jednou na paty, přičemž v každé pozici vydržte několik sekund. Opakujte několikrát za sebou.
  4. Uchopení předmětů: Položte na zem tužku a snažte se ji zdvihnout prsty nohou. Pokud se vám to podaří, vydržte 10 sekund a poté nohy vystřídejte. Cvičení opět opakujte několikrát.
  5. Barefoot trénink: Projděte se naboso po nerovném terénu. Pokud nemáte takový bezpečný terén v blízkosti, vytvořte si ho doma pomocí polštářů, poskládaných ručníků nebo srolovaných podložek na cvičení. Začněte 10 minutovou chůzí a čas postupně prodlužujte.

Zdroj: Medical Daily, nohynaboso.cz, theses.cz, protetika.sk


Líbil se Vám tento článek? Podělte se o něj!

Print Friendly

Mohlo by Vás také zajímat