Příliš dlouho sedíte? Okamžitě vstaňte!

Hrozby dlhodobého sedenia

Homo erectus, člověk vzpřímený, se postupně v rámci svého evolučního vývoje vzpřímil, postavil se na nohy. Příroda nás vybavila funkcemi potřebnými na přežití. Postupně se však zpomalujeme a jsme líní – po běhu při lovu potravy, chození v rámci obchodních cest, jsme si sedli na koně a do kočáru. Později všude tam, kde nám to bylo pohodlné.

Lékařské výzkumy i praxe dokazují, že pro naši páteř je sezení mimořádně zatěžující činnost. Proč? Podívejte se na sebe „v zrcadle“ a odpověď najdete velmi rychle. Jak sedíte u počítače? Možná se hrbíte, podpírají se loktem o hranu stolu nebo sedíte s překříženýma nohama. Špatně, špatně, špatně! Není divu, že vás píchá v křížové oblasti, těžko se vám dýchá, někdy vás „sekne“ v krku nebo při lopatce. I tyto nepříjemné a bolestivé pocity mohou být následkem nesprávného sezení při práci s počítačem.

Pokud tento text čtete vsedě, postavte se. Uděláte tak svému tělu radost. Přidanou hodnotou k vašemu zdraví je krátký strečink. Postavte se na špičky nohou a ruce natáhněte nad hlavu, jako byste obírali jablka ze stromu. Nebo předpažte a rukama opisujte malé a velké kruhy. Stačí několik sekund.

Nevíte, jak dál?

Máme pro vás deset užitečných rad. Aplikujte je ve svém každodenním životě a pocítíte zlepšení:

  1. Během práce s počítačem si dělejte krátké přestávky – nastavte si časovač a každých 30 minut udělejte několik protahovacích cviků.
  2. Procházejte se – užívejte si procházky plnými doušky!
  3. Vystupte o zastávku dříve a jděte pěšky. Hbitá chůze je perfektní sport!
  4. Dodržujte pitný režim – vstaňte od stolu a zajděte si po čerstvou vodu. I takto se donutíte k pohybu.
  5. Investujte do kvalitní kancelářské židle. Zdraví je určitě důležitější než ušetřené peníze za levný a nekvalitní produkt.
  6. Alespoň jedno patro v budově či v domě absolvujte pěšky.
  7. Zdravá životospráva a udržování hmotnosti – v tomto případě se jedno bez druhého neobejde. Lidé s nadměrnou hmotností mají častěji problémy s páteří a klouby. Tělo se vám poděkuje za každý „shozen“ kilogram nadbytečného tuku.
  8. Milujte vodu! Plavání a pohyb ve vodě je ideálním sportem. Nastávající letní měsíce využijte na maximum.
  9. Rozmazlujte se kvalitním spánkem. Spěte alespoň 7 hodin denně v dobře větrané místnosti na kvalitní matraci. Vyberte si správný polštář a přikrývku, aby byl váš spánek osvěžující a dostatečný.
  10. Posilujte svéj záda! Speciální cviky a důkladná masáž zádových partií jsou skvělou kombinací.

Nejdůležitější rada na závěr: Nepodceňujte varovné signály svého těla.

Trochu vás píchlo v zádech nebo krku? Váš organismus potřebuje více péče.

S nápravou k lepšímu můžete začít kdykoli, nejlépe hned teď. Takže se postavte od stolu, stoupněte si na špičky a natáhněte ruce co nejvýše nad hlavu. Pokud si sednete zpátky, zkontrolujte svůj sed – chodidla položte celou plochou na zem, kolena mějte mírně od sebe. Kotníky, kolena, kyčelní a loketní klouby jsou ohnuté v pravých úhlech. Ramena mějte volně spuštěné a pánev podsazeny dopředu, abyste odlehčili páteř v bederní části. Zdá se vám to příliš komplikované? Na začátku si správný způsob sezení vyžaduje trpělivost a disciplínu. Věřte, že po určitém čase si to ani nebudete uvědomovat a automaticky budete sedět u počítače ve správné poloze. Vydržte a trénujte! Vaše zdraví a dobrý stav vaší páteře za to stojí.

Zdroj obrázku: pixabay.com

Líbil se Vám tento článek? Podělte se o něj!

Print Friendly

Mohlo by Vás také zajímat